« Ozoni/お雑煮 | トップページ | Nanakusa-gayu/七草粥 »

2014年1月 4日 (土)

New Year and osechi/お正月とおせち

I invited Japanese families to celebrate New Year in Japanese ways, that means, with osechi and ozouni. The Japanese New Year was meant not only for my husband who didn’t know it yet but also for myself. I have to have Japanese way of New Year to kick-start a new year.
There’re a couple of factors that I could make it happen this year. My parents brought some key ingredients that we can never get here. I didn’t have Japanese friends on my first New Year here last year, but I made friends with Japanese housewives who share the same culture.
It’s been my job to make osechi in my family since 5-7 years ago. It takes 1-2 days to prepare for the three-tiered boxed osechi, but I enjoy doing that. I was quite happy with my first osechi in the U.K, which was as good as it can be at home.

今年のお正月は、日本人の友だち家族を招き、おせちとお雑煮を用意、日本のお正月をしました。日本のお正月を知らない主人のためでもあり、去年は普通の一日のように過ぎてしまったお正月が残念だった自分のためでもありました。

今年、日本風のお正月ができたのは、主にふたつの理由があります。食材と仲間です。イギリスにいて、おせちの食材を入手するのは易しいことではありませんが、クリスマス頃、うちに来ていた両親がその時点で手に入る食材を持ってきてくれました。そして、去年、日本人の友だちもできたので、共通の文化を共有できる仲間もいました。

5-7年ぐらい前から、家族のためにおせちとお雑煮を用意するのは、私の年末の仕事になりました。意外と時間と手間がかかり、1-2日かかりますが、出来上がると楽しいものです。いくつか足りないものや代替物がありましたが、イギリスで初めて作ったおせちは、日本で作るものと同じぐらいのものが出来上がりました。あと、半分日本人の子ども達には、ミニおせちも用意しました。

P1140416

P1140442

 

« Ozoni/お雑煮 | トップページ | Nanakusa-gayu/七草粥 »

Japanese/日本料理」カテゴリの記事

コメント

コメントを書く

(ウェブ上には掲載しません)

トラックバック

この記事のトラックバックURL:
http://app.f.cocolog-nifty.com/t/trackback/1444418/54491935

この記事へのトラックバック一覧です: New Year and osechi/お正月とおせち:

« Ozoni/お雑煮 | トップページ | Nanakusa-gayu/七草粥 »