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2011年7月 1日 (金)

Differentiation/差別化

My interest is not only foods and cooking but also food-related business.  A recent example was Sugar & Spice, a cake shop in Dubrovnik, and today’s is delivery of obento.  There’s a woman who receives the order on Internet and does all, from purchasing, cooking and delivering.  She delivers obento to offices only in the area where my office locates and she accepts up to 40 obento per day.  I bring my own obento every day, but I tried it first time today.

Her obento comes with a message every day.  Today’s was about chicken fillet, as it was one of the dishes.

My colleague who always had conbini-bento says “It tasted something missing first, but I come to know that this is the natural taste of foods.  (I was too much used to chemicals and food additives.)".  My German colleague says “The quality of foods is clear when you eat.  It’s worth.”

The price of her obento is 600 yen, and 550 yen, if your own lunch box is prepared.  She’ll give you chopsticks and a hand-made chopstick bag if you register yourself. There’re cheaper obento, if only price matters.  But there’re reasons why hers is chosen; quality of food, handmade, warmth that comes from obento etc.

It would be nice if you can make a living with what you want to do. I found her business attractive, because initial investment is hardly necessary, and, as office workers are target customers, weekends and holidays are off.

食に対する関心は、料理や食材だけでなく、ビジネスにもあります。最近の事例だと、ドブロブニクで見つけたSugar & Spice。そして、今日は、お弁当屋さん。エリア(私が勤めるオフィス近辺)と数(140食)を限定し、インターネットで注文を受け、食材を仕入れ、お弁当を作り、配る、のすべてをしている女性がいます。私はいつもお弁当を持っていきますが、内容が良さそうなので、利用してみました。

毎日、メッセージが付いてきます。今日はささみがメインだったので、ささみの栄養価などが書かれていました。

常連客化(リピーターを持つのは肝)している周囲の声は・・・。コンビニ弁当ばかり食べていた同僚は、「最初は味が物足りなく感じたけど、これが本来の味なんだと思うようになった。」 典型的なドイツ人気質(=節約家?ケチ?)のドイツ人の同僚は、「食べれば素材の良さが分かる。このお弁当には価値がある。」

値段は600円、自分のお弁当箱を用意すれば550円。登録すると、お箸とお手製のお箸袋がもらえます。値段だけなら、もっと安いお弁当はあります。それでも選ばれるには、やはり、素材、手作り、作り手の気持ちが伝わるなど、消費者の心を掴むものがあります。初期投資もほとんど必要ないと思いますし、相手がオフィスワーカーなので土日祝も休めるなど、経営側にも魅力がある仕事、働き方だと思います。

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